املاي مسابقه اي
املاي مسابقه اي
در ادامه يك روش املا ي آموزشي ارائه مي شود كه دانش آموزان به آن علاقه ي زيادي نشان داده اند:
روش از اين قرار است كه املاي پاي تخته را بصورت مسابقه بين دانش آموزان كلاس برگزار مي كنيم . به اينصورت كه ابتدا دانش آموزان كلاس را با توجه به تعداد آنها گروه بندي مي كنيم . البته گروه ها نبايد از سه گروه بيشتر باشد .( با توجه به عرض تخته كلاس )
بعد از هر گروه با توجه به شناختي كه از آنها داريم ، يكي را انتخاب مي كنيم و پاي تابلو يي كه به تعداد گروه ها تقسيم بندي شده مي ايستند . از كتاب تا آنجايي كه تدريس شده يك كلمه يا يك عبارت كوتاه (به تشخيص معلم ) گفته مي شود و نماينده هر گروه به محض شنيدن بايد كلمه را روي تابلو سريع و صحيح بنويسد. دانش آموزي كه صحيح نوشته باشد امتياز مي گيرد و اگر هردو يا هر سه درست نوشته باشند . دانش آموز و گروهي امتياز مي گيرد كه سريعتر نوشته باشد . براي اينكه به زيبا نويسي هم اهميت داده شود در صورتيكه نماينده همه گروهها كلمه را صحيح و همزمان نوشته باشند به گونه اي كه نتوان گفت كدام سريعتر نوشته ، اينجا مي توان به گروهي كه زيباتر نوشته امتياز داد .
نكته :
- با اين روش همانند مسابقه ورزشي دانش آموزان هم گروهي خود را با شور نشاط تشويق مي كنند و البته كلاس پر سرو صدا و شلوغي خواهيد داشت .
- دانش آموزاني كه از نظاملاي مسابقه اي در ادامه يك روش املا ي آموزشي ارائه مي شود كه دانش آموزان به آن علاقه ي زيادي نشان داده اند: روش از اين قرار است كه املاي پاي تخته را بصورت مسابقه بين دانش آموزان كلاس برگزار مي كنيم . به اينصورت كه ابتدا دانش آموزان كلاس را با توجه به تعداد آنها گروه بندي مي كنيم . البته گروه ر املا ضعيف هستند معمولا دوست ندارند به عكس دانش آموزان قوي در اين رقابت شركت كنند. در اينجا معلم با انتخاب دانش آموزان هم سطح اين مشكل را برطرف نمايد .
- برخي دانش آموزان قوي هستند كه به علت كند نويسي از دانش آموزان متوسط كلاس در اين مسابقه شكست مي خورند . ( در اينجا نيز بايد معلم به خوبي نقش خود را ايفا نمايد كه در عين حالي كه دانش آموز ضعيفتر توانسته براي گروهش امتياز به دست آورد و اعتماد به نفسش با لا رفته ، باعث سرخوردگي دانش آموز قوي نشود.)
- تقريبا تمام مواردي كه در يك رقابت گروهي سالم مطلوب است در اين املاي مسابقه اي نيز مي توان از آن ياد كرد .